CASTELLS A TERUEL (I)

És sabut que les visites de dignataris o les celebracions de ressò esdevenen fonts d´informació valuoses per l´estudi de les tradicions tradicionals i populars, doncs, recullen manifestacions espontànies o identitàries de les comunitats.

En aquest sentit, el festeig a Teruel, els dies 18, 19 i 21 de novembre de 1841, del fracàs de l´aixecament militar contra el govern d´Espartero n´és un exemple. Destapa que els veïns també cultivaven la construcció de torres hominals i,  més, amb molts paral·lelismes amb els hàbits de casa nostra. Entre d´altres, Leopoldo O´Donnell Jorris, Ramon Maria Narváez Campos i Diego de León Navarrete van alçar-se l´octubre del 1841 contra Joaquin Baldomero Fernández-Espartero Alvárez, general, membre del Partit Progressista, Duc de la Victoria i regent d´Espanya d´ençà de la revolució liberal, l´octubre de 1840. La insurrecció va aplegar elements del Partit Moderat i el vist-i-plau de María Cristina de Borbón-Dos Sicilias, l´anterior regent, aleshores vivia exilada a França, quarta esposa del rei Fernando VII i mare de la reina Isabel II.

Una correspondència al madrileny Eco del Comercio en parla: “TERUEL 24 de noviembre.- Con el fin de que no quede oscurecida y sin publicidad que debe darse á la brillante perspectiva que en los dias 18, 19 y 21 ha presentado esta capital con los regocijos públicos que en ella se han celebrado, ruego á vds. se sirvan dar cabida en su apreciable periódico á las siguientes líneas, que tienen por objeto describir un cuadro grandioso, en el que solo pueden figurar los nobles pechos espanyoles. / Amantes, como el que mas, de la libertad y felicidad de su patria, los habitantes de esta capital y provincia se aprestaban hace un mes para probar de nuevo hasta dónde son capaces de llegar por tan caros objetos, y los padecimientos que aun no han olvidado de la pasada guerra, servían solo de estímulo para entrar con mas ardor en la nueva lucha. La rebelion fue esterminada en su origen, y la patria no necesitó nuevos sacrificios de sus leales hijos; empero este triumfo, conseguido por poca, aunque preciosa sangre, tiene su mérito, es de consideracion y lleva tras sí consecuencias tanto mas gratas cuanto están exentas de dolorosos recuerdos. Arrebatados de estas halagueñas ideas las autoridades y corporaciones de esta capital, proyectaron celebrar tan fausto acontecimiento con regocijos públicos para que los ciudadanos todos pudieran arrojar lejos de sí la funesta consideracion que los ocupara por los sucesos de Pamplona, Bilbao, Madrid y Vitoria. Aquellas por su parte fueron las primeras en contribuir con mas de su direccion al objeto que se propusieran y ofrecieron cuatro novillos, que despues de toreados debieron servir para la comida cívica que ha tenido lugar. Una invitacion del ayuntamiento constitucional bastó solo para que el gremio de labradores, el de sastres, el de zapateros y los alfareros se prestasen á solemnizar estos dias de placer con sus graciosas y variadas comparsas. / Mas de seis mil personas en cuyos semblantes rebosaba la satisfaccion y la alegria, decoraban la plaza de la Constitucion de esta capital la tarde del 18, cuando se presentaron en ella los honrados a par que generosos labradores lujosamente vestidos, aunque en su traje, con cuatro pares de briosas mulas cubiertas de paños y cintas de seda, con sus arados al propósito para la ceremonia que representaban; sobre dos de aquellas iban los mayorales sembrando abundantes confites que arrojaban á los balcones y á la multitud, que apresurándose á cogerlos, ondulaba de una manera vistosa contribuyendo con sus rápidos y variados movimientos á la diversion. A estos seguian una comparsa de la misma clase de labradores; otra del gremio de sastres, la de zapateros y por último los alfareros, quienes por su órden subian á un tablado que colocado se hallaba en la plaza y en él ejecutaban grandiosas y variadas danzas, unos al son de tamboril y dulzaina y otros al compas de la música del batallon de milicia nacional. Concluidos los juegos de los gremios se retiraron estos á otro tablado que tenían preparado, y despejada la plaza se dió principio á la corrida de cuatro bravos novillos de dos y tres años, que sin desgracia alguna entretuvieron al público hasta las cinco de la tarde. Por la noche se repitieron las danzas de los gremios con no menos concurso, y los labradores y zapateros se esmeraron en sus vistosos castillos, compuestos de hombres que de pies unos sobre los hombros de otros se elevaban hasta cuatro cuerpos, vitoreando el ultimo á la constitucion del 37, á la reina doña Isabel II y á la regencia del ilustre duque de la Victoria: por último, una cuerda de fuegos artificiales puso término á las funciones de aquel dia. Al dia siguiente […] por la tarde se repitieron las danzas, las corridas de novillos y los fuegos artificiales”. (Eco del Comercio: 1841. BNE)

D´entrada, aquestes ratlles esmenten a uns gremis locals encara assumint la interpretació de danses de seguici festiu com en tantes poblacions d´arreu de l´estat d´ençà de l´Edat Mitjana. El poble ras s´havia enquadrat per confraries d´ofici, més endavant anomenats gremis, i tota la població, dins d´un ordre jeràrquic ascendent i processional que s´escenificava a les desfilades i processons solemnes; els gremis manifestaven el seu rol acudint-hi amb els seus prohoms, la seva ensenya, la imatge del seu sant protector i l´exercici festiu que mantenien.

El monopoli dels gremis en les activitats industrials, de tota manera, s´esfondrava el 1841 juntament amb la resta de puntals de l´Antic Règim. Les Corts de Cadiz n´havien disposat la supressió el 8 de juny de 1813, declarant la llibertat d´indústria, perquè les seves regles travaven la iniciativa privada i el progrés. La seva activitat artesana, poc productiva i competitiva, no interessava a les classes dominants; sobretot a la burgesia, l´estament social emergent. Aquesta normativa va ser anul·lada el 29 de juny de 1815, pel reaccionarisme sobrevingut amb la restauració de la monarquia dels Borbons, un cop finalitzada la guerra del Francès. Però la realitat del nou marc de relacions econòmiques i socials, per l´extensió de la mentalitat capitalista, va exigir el restabliment de la liberalització del treball el 6 de desembre de 1836. Els gremis van acabar fent la viu-viu en la seva funció d´auxili mutu i, en el cas que ens pertoca, en el protocol d´esdeveniments socials; interpretant els exercicis festius.

No és d´estranyar, doncs, que la crònica assenyali que el govern municipal de Teruel va recordar-se el 1841 del “gremio de labradores, el de sastres, el de zapateros y los alfareros […] para que […] se prestasen á solemnizar estos dias de placer [la victòria d´Espartero] con sus graciosas y variadas comparsas”.

El relat afegeix que “una comparsa […] de labradores; otra del gremio de sastres, la de zapateros y por último los alfareros” van comparèixer la tarda del 18 de novembre a la plaça de la Constitució, “quienes por su órden” van exhibir “grandiosas y variadas danzas” al damunt d´un entaulat, “unos al son de tamboril y dulzaina”, l´equivalència de l´oboè tradicional que coneixem com a gralla rep el nom de dolçaina a l´Aragó, “y otros al compas de la música del batallon de milicia nacional”. El festival va continuar amb “la corrida de cuatro bravos novillos de dos y tres años, que sin desgracia alguna entretuvieron al público hasta las cinco de la tarde”.

Però el més interessant de tot és que “Por la noche se repitieron las danzas de los gremios con no menos concurso, y los labradores y zapateros se esmeraron en sus vistosos castillos, compuestos de hombres que de pies unos sobre los hombros de otros se elevaban hasta cuatro cuerpos, vitoreando el ultimo á la constitucion del 37, á la reina doña Isabel II y á la regencia del ilustre duque de la Victoria”. L´endemà, “por la tarde se repitieron las danzas”.

Teruel, doncs, va fer lloc a un recital de danses en la línea dels de casa nostra el vespre del 18 de novembre de 1841; una d´elles, a més, amb el patró dels nostres balls de valencians.

Els gremis van encarregar-se´n, algunes d´elles, ja s´ha dit, acompassades pel so de colles d´oboès populars -dolçaina aragonesa i tabals- i dues d´elles, la dels pagesos i els sabaters, plantant castells cara a cara com a súmmum dels seus quadres de ball; tot plegat, es recalca, com si succeís a Catalunya, però en realitat a l´Aragó.

Les construccions també van ser tipificades de “vistosos castillos” a base “de hombres que de pies unos sobre los hombros de otros se elevaban hasta cuatro cuerpos”. El número d´actors, òbviament, va determinar-ne l´altura. Reduïda. En aquesta ocasió s´entén de quatre pisos i sense requerir-se al públic que fes pinya; va limitar-se a observar. L´elenc tampoc no podia exagerar-se per por de malmetre els quadres de dansa. Les danses de seguici, els balls de Valencians en són una, parteixen de dues rengles de dansaires, que faculten l´acompanyament ritual d´autoritats. Però que si són massa llargues incorren en el perill de desdibuixar la coreografia: els girs s´eternitzen, la sincronia s´esvaneix, per anomenar dues problemàtiques.

Un detall darrer rau en la significació simbòlica derivada de què l´enxaneta, “el ultimo”, exaltés “la constitucion del [18]37, á la reina doña Isabel II y á la regencia del ilustre duque de la Victoria” al coronar el castell. En aquesta jornada, la proclama va contenir una intencionalitat secular. Però habitualment, havia d´anar dirigida a un altre estadi superior, el religiós. Per sol·licitar-hi l´enxaneta l´empara de la deïtat, el patró local, en nom de la resta de veïns; a qui podia haver implorat encara més l´atenció aletejant els braços o repicant les castanyoles –els balls de Valencians també se´n servien-. La seva crida des del cim de la construcció culminava una ascensió simulada al món sagrat, que regnava per damunt del terrenal, per mirar de contactar amb la deïtat.